Friday, May 25, 2007

"Riis er kørt"

I ettermiddag vil antagelig Bjarne Riis avsløre at han var dopet når han vant le Tour de France i 1996. Et slag i trynet for meg.

"Ørnen fra Herning" var en stor helt. Jeg husker veldig godt at jeg fulgte med dansken i kampen mot umulige Miguel Indurain i de franske alper. Nå viser det seg at hans hjelperyttere var dopet, høyst sannsynlig også kaptein Riis. Sykkel er stort i Danmark. Jeg har hatt noen sommerferier der de siste årene, og det er ekstra tour de France-bilag i avisene hver dag! I Danmark kom det til og med ut en Bjarne Riis-CD med de beste lydklippene fra touren i 1996.
"..Riis hænger ... Riis i vanskeligheder ... Riis er sat ..."
LAAAANG PAUSE
"...eller er han kørt ... ja, Riis er kørt ... Riis er kørt fra gruppen med Indurain ... Riis i udbrud..".
Stor underholdning! Stedsnavn som Sestriere og Hautecam har hatt en spesiell klang siden 1996. For danskene er dette omtrent som om Bjørn Dæhlie skulle ha fortalt oss nordmenn at han er en juksemaker. Tenk hvilken skandale dette er for "Ørnen fra Herning".

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/97013

Sykkelsporten er rammet stadig vekk av dopingavsløringer fra fortiden. Dette er ødeleggende, men nødvendig for å renske opp i et miljø som tidligere ikke tok det temaet seriøst. Men - hva ville sykkelsporten vært uten Bjarne Riis, Jan Ullrich, Roberto Heras, Marco Pantani, Tyler Hamilton eller Alexandr Vinokourov? Uten profiler blir det ingen interesse. Man kan si at profiler vil markere seg, også i en ren sport. Jeg mener allikevel at slike dueller som disse maskinene har utkjempet har gjort det ekstra spennende å følge med. Så hvor skadelig har det vært? Selvfølgelig mener jeg at doping er forkastelig og skal straffes med livstidsutestengelse, men jeg sitter som en hekta sykkelfan og følger med på Giro d' Italia om dagen. Hadde jeg gjort det hvis det ikke hadde vært for "Bjarne i den gule trøje"? Jeg bare spør...

No comments: