Thursday, March 22, 2007

1992 - Gøran Sørloth vs Ronald Koeman


I min tidsreise fra tidlig barndom og fram til nåtid, har vi kommet til 1992. Jeg er 8 år gammel. Mye som skjer dette året. Vegard Ulvang blir dobbelt gullgutt, Finken Jagge får beskjed om å "sleppe opp" av NRK-kommentator Bjarne Lie. Men det som sitter aller best igjen, er noe som skjer en sen høstkveld. Arenaen er Ullevaal stadion. Holland gjester Norge i VM-kvalik. De oransje er storfavoritter.


Rekdal sørger for en knallstart for Norge på straffe etter 10 min. Minuttet senere utligner stortalentet Dennis Bergkamp. Det står 1-1 helt fram til det 78. spilleminutt (så vidt jeg husker). Tror det er Mini som kommer gjennom, han møter midtstopperen med tidenes venstreslegge, Ronald Koeman, ved 16-meteren. Koeman får klarert utover, men ballen havner hos Gøran Sørloth. Han drar til, og den mørkhudete nederlandske keeperen, Stanley Menzo, blir akkurat for kort. Scoringsgesten er en klassiker. Norge vinner 2-1.


Neste stopp på reisen er 1993. Jeg gleder meg!

No comments: