Monday, February 26, 2007

Norsk veistandard

Dette er ganske trist, men det er fakta: Daglig dreper den norske veistandarden mennesker. Gjerne familier, i møte med vogntog. Jeg skal ikke glemme de som benytter tungtransport til et effektivt selvmord, men etter å ha kjørt en god del bil i dette landet i løpet av vinteren er jeg ikke overrasket over alle trafikkulykkene.

Hørte et sted at de planlegger å bygge ut rv 3 i Østerdalen - i 2019. 2019 for faen? Hvor mange mennesker dør unødvendig før den tid? Hvordan kommer politikerne unna med det her? Det blir bare flere og flere biler på denne strekningen. Bygg ut!

Og er det riktig at hvis ett vogntog blir stående på hovedfartsåren mellom Kristiansand og Østlandet (E18), så blir all trafikk stående? Nei, vet du hva, da er ikke veien bred nok. Bygg ut!

Senest idag var det et forslag om å senke fartsgrensen på E6 mellom Gardermoen og Lillehammer. Ja, det er greit nok. Som Hovde sier: "-Med fartsdumper og 30-sone skjer det få ulykker." Men det her er en hovedfartsåre. 80-sone bør være et minimum. Men da må vi ha veier som tåler det. Bygg ut!

Jeg var i Italia i januar, og kjørte på Autobahnen. 160 km/t og jeg følte meg mye tryggere enn i ei 60-sone ved Rena. Så det er ikke fartsgrensen det kommer an på. Tungtransporten lå i en egen fil, og de andre bilene kunne passere uten problemer. Norge er med sin geografi og natur et land som aldri vil bli et land preget av kollektivtransport. Bare i storbyene vil dette funke. Biltrafikken er kommet for å bli, og det blir ikke færre biler med årene. Det snakkes om at man vil spare oljepengene til fremtidige generasjoner. Vel, tenk på våre etterkommere og bygg veier som holder mål også inn i framtida!

No comments: